Hlavní stránka
Škola
Doprava
Táboření a kluby
Reportáže
Fotografie
Témata
Ostatní
Rozcestník
Ke stažení
Sázky
Návštěvní kniha
Kalendář
Kontakt
Home
Česká verze. English version. Российская версия.
Deutsche Version. Wersja polska.
Jméno:
Heslo:

Nová témata:

Zámecké skleníky v Náměšti
Centrum Nová Palmovka
Motorest Gabro Petrov nad Desnou
Pavlačový dům Šámalova 87
Statek Hruškovice
Loučná nad Desnou (žzast a výhybna)
Velké Losiny zámek (žzast)
Železniční trať Moravské Budějovice – Jemnice
Tržnice na Cejlu
Pavlačový dům Cejl 36
Fotka

Zbýšovská dráha


Následující text byl převzat z tématu Vlečka Zastávka u Brna - doly Zbýšov:

Faktografie

Vystavěna:?
Ukončení provozu:1992
Číslo vlečky:?
Délka:6,1 km

Zajímavá vlečka vedoucí zvlněnou krajinou podhůří Českomoravské vysočiny patří mezi přitažlivé dráhy Rosicko-oslavenského uhelného revíru. Vlečka odbočovala ve stanici Zastávka u Brna a stoupala jižním směrem okolo výsypky a dolu Ferdinand na okraj Zbýšova k dolům Antonín a Jindřich I a Jindřich II. Odtud mírným klesáním a obloukem o 170° k dolu Simson a nakonec úvratí k dolu Anna. Konec vlečky ležel pouhé 3 km od zakončení dráhy Moravské Bránice - Oslavany, která vede do revíru z východu, nicméně s výškovým rozdílem přes 100 m. Obě dráhy tak spojovala pouz unikátní nákladní lanovka do oslavanské elektrárny.

Po ukončení těžby v revíru v roce 1992 vlečka osiřela až do roku 2009, kdy ji začali dobrovolníci z Muzea průmyslových železnic přestavovat na úzkokolejnou drážku o rozchodu 600 mm.

Zbýšovská dráha odbočovala výhybkou č. 7 z koleje č. 7 <a href="/Tema/Zastávka u Brna (žst)">železniční stanice v Zastávce</a>.
Zbýšovská dráha odbočovala výhybkou č. 7 z koleje č. 7 železniční stanice v Zastávce.
Výkolejka ZVK1 chránila stanici před vozy, které by se mohly přiřítit z vlečky, která od stanice vytrvale stoupá.
Výkolejka ZVK1 chránila stanici před vozy, které by se mohly přiřítit z vlečky, která od stanice vytrvale stoupá.
Zbýšovská dráha začíná táhlým obloukem o poloměru cca 150 m, kterým se ze stanice stočí k jihozápadu o více než 90°.
Zbýšovská dráha začíná táhlým obloukem o poloměru cca 150 m, kterým se ze stanice stočí k jihozápadu o více než 90°.
Ulice pod mostkem se jmenuje příznačně Havířská.
Ulice pod mostkem se jmenuje příznačně Havířská.
Pohled zpět ke <a href="/Tema/Zastávka u Brna (žst)">stanici Zastávka u Brna</a>. Romanticky zarůstajícím kolejím už zbývá jen pár měsíců života, od roku 2009 započne ve stejné trase budování <a href="/Tema/Zbýšovská úzkorozchodná dráha">úzkokolejky o rozchodu 600 mm</a>.
Pohled zpět ke stanici Zastávka u Brna. Romanticky zarůstajícím kolejím už zbývá jen pár měsíců života, od roku 2009 započne ve stejné trase budování úzkokolejky o rozchodu 600 mm.
Jedním z nejromantičtějších úseků na vlečce byl zárub ve skále pod Zelenou ulicí.
Jedním z nejromantičtějších úseků na vlečce byl zárub ve skále pod Zelenou ulicí.
Následuje takřka 2 km dlouhý a téměř přímý úsek okolo <a href="/Tema/Babice u Rosic">Babic</a> až do sedla nad <a href="/Tema/Zbýšov (ORP Rosice)">Zbýšovem</a>.
Následuje takřka 2 km dlouhý a téměř přímý úsek okolo Babic až do sedla nad Zbýšovem.
Přejezd na křížení s Dolní ulicí v <a href="/Tema/Babice u Rosic">Babicích</a>.
Přejezd na křížení s Dolní ulicí v Babicích.
Na konci dlouhého přímého úseku Zbýšovská dráha vyšplhala do sedla nad Zbýšovem (382 m n. m.), odkud mnoha oblouky klesala přes <a href="/Tema/Zbýšov (ORP Rosice)">Zbýšov</a> až k dolu Anna (325 m n. m.) nad <a href="/Tema/Oslavany">Oslavany</a>.
Na konci dlouhého přímého úseku Zbýšovská dráha vyšplhala do sedla nad Zbýšovem (382 m n. m.), odkud mnoha oblouky klesala přes Zbýšov až k dolu Anna (325 m n. m.) nad Oslavany.
V roce 2008 používali místní vlečku pro improvizovanou osobní dopravu. Tomu s přestavbou na úzký rozchod bohužel odzvonilo.
V roce 2008 používali místní vlečku pro improvizovanou osobní dopravu. Tomu s přestavbou na úzký rozchod bohužel odzvonilo.



Článek na dané téma si můžete přečíst rovněž na serveru Správným směrem.cz

Článek ze dne 16. 9. 2020 byl naposledy upraven dne 16. 9. 2020 a zobrazen celkem 20386×, naposledy dne 8. 10. 2025 v 17:00.

Komentáře:

Jméno autora:
Email (nebude zveřejněn):
Komentář:
Sem napiš slovo Adamov:




Stránka: